Fictieboeken, Recensies

Waar dient het voor?

Waar dient het voor?

De naam alleen volstaat niet, en welke vraag moet je dan stellen?
De magische vraag: WAAR DIENT HET VOOR?
De vraag ‘waar dient het voor’ helpt ons te begrijpen wat een ding is.
– Uit: ‘Waar dient het voor?

Ik ben een boek dat graag vragen stelt. Ik verkies een wereld met vragen boven een wereld met antwoorden. Ik hou van op zoek gaan, en van verwarren. Dus in plaats van te antwoorden, stel ik liever nog meer vragen. Vooral aan vragen die ik vaak hoor.
Zoals: ‘Waar dient dat voor?’

Toen ik het boek ‘Waar dient het voor?‘ ontving trokken de kleuren op de voorkant direct mijn aandacht. Door het kleurgebruik krijgt het boek een heel vrolijke uitstraling. De kleuren van de voorkant komen ook weer terug in de illustraties die in het hele boek te vinden zijn. Op de illustraties is een hoop te zien en je kan er daarom een tijd naar blijven kijken. Daarnaast is de techniek die voor de illustraties gebruikt is, anders dan anders en dat maakt de prenten nóg aantrekkelijker.

Dan het verhaal in ‘Waar dient het voor?‘. Ik denk dat het voor veel volwassenen een herkenbare situatie is: een kind dat maar door blijft vragen waar iets voor is, waarom iets zo is, et cetera. Daar sluit dit boek heel goed bij aan. Steeds wordt er namelijk stilgestaan bij de vraag waar iets voor dient en van daaruit kunnen er diverse conclusies worden getrokken. Erg leuk zijn steeds de samenvattende pagina’s tussendoor ‘zodat er niemand afhaakt’.

De uitgeverij geeft aan dat dit boek geschikt is voor kinderen vanaf vijf jaar, persoonlijk zou ik dit boek gebruiken voor kinderen vanaf zes jaar. Dan is de woordenschat net iets groter en zullen zij meer van dit boek begrijpen. Na het voorlezen van ‘Waar dient het voor?‘ kun je natuurlijk heel goed in gesprek gaan over het nut van bepaalde voorwerpen, een mooie opstap naar het filosoferen met kinderen.

Ben je op zoek naar meer boeken waar je achteraf over in gesprek kunt gaan? Kijk dan ook eens naar De leukste stomste dag ooit.

Titel: Waar dient het voor?
Auteur: José Maria Vieira Mendes, vertaald door Annelies Beck