Gedichtenbundels, Non-fictie boeken, Recensies

Dat had ze beter niet kunnen doen.

‘Juf, heb jij het al gehoord?
Muggemietje is vermoord!
Ze zat op een bladzijde, het arme wicht,
toen sloeg het boek haar kaften dicht.’

Wie vermoordde Muggemietje?

De gemene moord op Muggemietje‘ is geschreven door Ted van Lieshout. Ted heeft vele titels op zijn naam staan. De afgelopen jaren zijn onder andere de Boer Boris-boeken en diverse gedichtenbundels van zijn hand verschenen. Ook heeft Ted van Lieshout de afgelopen jaren veel bekroningen mogen ontvangen, van Sardes Leespluim en Zilveren Griffel tot De Grote Poëzieprijs en de boekensleutel. Wat mij betreft is dit het volgende boek dat een prijs verdient.

Waar gedichtenbundels door de meeste kinderen als stom en saai worden bestempeld, denk ik dat dit boek de kinderen van gedachten kan laten veranderen. ‘De gemene moord op Muggemietje‘ bevat een hoop humor en dat werkt bij kinderen altijd goed. Daarnaast vind ik de vormgeving van dit boek geniaal bedacht! Zo zijn er pagina’s waarbij het lijkt of er in de pagina’s met een mes of schroevendraaier is gesneden, met een schaar is geknipt en pagina’s zijn verkreukeld of er ezelsoren in gevouwen zijn. Ook zijn de pagina’s eens een keer niet wit, maar hebben de pagina’s als basis een zwarte of knalgele achtergrond. Een ander pluspunt vind ik dat het boek daadwerkelijk een personage wordt in dit verhaal en dat alles in het boek daardoor tot leven komt. Om je een idee te geven zijn er bijvoorbeeld letters die gaan helpen om het boek uit de kast te duwen. Nu ik het typ klinkt het vast heel onduidelijk, maar als je het boek gaat lezen, snap je gelijk wat ik bedoel.

Na het lezen van ‘De gemene moord op Muggemietje‘ en het schrijven van deze recensie, kan ik nog maar één ding zeggen: dit boek moet je lezen!

Titel: De gemene moord op Muggemietje
Auteur: Ted van Lieshout