Prentenboeken, Recensies

André het astronautje op zoek naar Laika

(KBW 2019 – Prentenboek van de Kinderboekenweek)

‘Waf, woef!’ blaft Laika druk. Ze rent de tuin in. ‘Woef, waf!’
Valentina schudt haar hoofd.
‘Laika, loop jij toch naar de maan. Ik heb nu écht geen tijd om met je te spelen.’

– uit: ‘André het astronautje op zoek naar Laika

Het prentenboek ‘André het astronautje op zoek naar Laika‘ gaat over André en Valentina die op bezoek gaan bij opa. Opa heeft een verrassing voor André en Valentina, maar dan vliegt Laika er in een raket vandoor. André en Valentina gaan samen met Astromuis een eigen ruimteschip bouwen om Laika te redden. Als het ruimteschip klaar is, helpt opa met het lanceren van het schip. Uiteindelijk vinden André en Valentina Laika terug en maken ze nog een tussenstop op planeet Mars.

Elk jaar wordt er in de Kinderboekenweek een prentenboek uitgebracht die past binnen het thema van het desbetreffende jaar. ‘André het astronautje op zoek naar Laika‘ is het prentenboek wat dit jaar speciaal uitgegeven wordt. Het boek is geschreven door de bekende astronaut André Kuipers en wordt geïllustreerd door Natascha Stenvert.

Inmiddels zijn er al veel verschillende boeken over André het astronautje verschenen, deze boeken zijn prima los van elkaar te lezen. Dat is ook met ‘André het astronautje op zoek naar Laika‘ het geval. Het verhaal van dit prentenboek is op een duidelijke manier en in kindertaal geschreven. Ook de illustraties in dit boek zijn schitterend gemaakt door Natascha Stenvert.

Ik vind het een heel goed idee om dit prentenboek te produceren als prentenboek van de Kinderboekenweek. In dit prentenboek wordt een andere manier van reizen en vervoer benadrukt: het reizen met een ruimteschip en raket. Wat mij leuk lijkt is om na het lezen van dit boek met leerlingen een ruimteschip te maken van allerlei soorten kosteloos materiaal. Hierbij kan je er voor kiezen om een de kinderen in het klein een ruimteschip te laten maken of in groepjes een ruimteschip te laten maken waar bijvoorbeeld één persoon in past.

Titel: André het astronautje op zoek naar Laika
Auteur: André Kuipers
Illustrator: Natascha Stenvert