Prentenboeken, Recensies

Nijntje in het zwembad

Nijntje in het zwembad

Nijntje in het zwembad‘ is een boek met cd over Nijntje en haar vriendjes.

Nijntje gaat samen met haar vriendjes op avontuur. Zo gaan ze zwemmen in het nieuwe zwembad. Al haar vrienden gaan mee, behalve Daan. Ook springen ze heerlijk op het springkussen. Ze hebben dikke pret, totdat vader mee komt springen… Ze slapen in de tuin van betje (wat nog best eng is), gaan naar het strand én helpen boris van zijn hik af te komen!

Het gebeurt niet snel, maar ‘Nijntje in het zwembad‘ is een boek waar ik een tijd over na moest denken voor ik wist wat ik erover kon schrijven én wat ik er nou precies van vond.

Laat ik voorop stellen, dit boek is bij mijn dochter geliefd want in dit boek staat haar idool ‘Nijne’ centraal. Samen hebben we al vaak naar de platen in dit boek gekeken.

De platen in dit boek trekken constant je aandacht. De kenmerkende stijl van Dick Bruna, een witte ondergrond, figuren met dikke lijnen en in het platte vlak, wordt losgelaten en inmiddels wordt er gebruik gemaakt van vele kleuren, de dikke lijnen zijn achterwege gelaten en de figuren lijken wel driedimensionaal. De illustraties zijn pagina-vullend en je kunt er zelf je eigen verhaal bij verzinnen.

Dat is ook gelijk één van de dingen die ik lastiger vind aan dit boek. Er zit namelijk een luister-cd bij waarop de zes verhalen uit dit boek worden verteld. Hierdoor moet je als lezer dus beschikken over een cd-speler. Op een andere manier zijn de verhalen namelijk niet te luisteren. Omdat wij zelf thuis niet over een cd-speler beschikken, heb ik het luisterboek aangeschaft en hierdoor kon ik via mijn telefoon de verhalen toch beluisteren.

Ik denk wel dat dit een gemiste kans is van Rubinstein. Steeds minder mensen hebben tegenwoordig een cd-speler in huis of in de auto. Het zou denk ik voor vele lezers een uitkomst zijn als de verhalen uit dit boek ook ergens online te luisteren zijn, denk bijvoorbeeld aan Spotify of via YouTube.

Titel: Nijntje in het zwembad
Auteur: Dick Bruna
Illustrator: Dick Bruna