Fictieboeken, Leren lezen, Recensies

‘Ik zorg voor kaartjes.’
De ogen van Jul worden heel groot.

Wat kiest Jul?
Een rondje spookhuis?
Of toch meteen naar huis?
Lees het verhaal dat jij wilt.

Wat doet Jul: een rondje spookhuis of meteen naar huis?‘ is een boek geschreven op het leesniveau van kinderen die eind groep drie zitten. Maar dit verhaal is ook erg aantrekkelijk voor kinderen in groep 4 en misschien zelfs wel groep 5! In dit boek kiest de lezer zelf het verloop van het verhaal. Nadat Jip aan Jul heeft gevraagd of hij mee het spookhuis in gaat, ontwikkeld het verhaal zich in twee richtingen: óf het verhaal gaat verder in het spookhuis óf Jip en Jul gaan spelen bij Jul thuis.

Wat ik erg leuk vind, is dat het boek letterlijk in twee delen is geknipt. Vanaf het moment dat er aan Jul wordt gevraagd of hij mee wilt naar het spookhuis zijn alle volgende pagina’s gehalveerd. de bovenste helft vertelt het ene verhaal, de onderste helft het andere verhaal. Zelf heb ik uiteraard beide helften gelezen en over beide ben ik enthousiast.

Zowel het verhaal als de illustraties zijn erg leuk. Ann De Bode heeft de illustraties op een prettige manier vormgegeven: ze zijn vol kleur en erg beeldend. Samen met de tekst van Jolanda Horsten heb je een compleet beeld bij beide verhalen. Een leuke toevoeging vind ik het einde van het boek. Daar staat over zowel de auteur als de illustratrice een kort stukje informatie. Deze informatie is geschreven op het leesniveau van de kinderen, dus dat zal de kinderen extra aanspreken.

Ben je opzoek naar meer boeken voor beginnende lezers? Kijk dan eens naar deze boeken.

Titel: Wat doet Jul: een rondje spookhuis of meteen naar huis?
Auteur: Jolanda Horsten