Fictieboeken, Leren lezen, Recensies

Dit is Rotkat.
Rotkat?
Ja, Rotkat.
Ooit heette hij Poekie, maar dat weet niemand meer.
Zelfs hijzelf niet.
– Uit: ‘Rotkat

Dit boek gaat over Rotkat. Ooit had hij een baasje en heette hij Poekie, maar nu woont hij op een vuilnisbelt. In een heus Kasteel, dat wel. Zijn beste vriend is meeuw Mohammed. Of ze nu een visje jatten op de markt of een jongetje helpen overstekken, samen vervelen ze zich nooit. Rotkat wil geen baasje meer: liever is hij vrij en blij. Maar soms is het gevaarlijk in de stad, zeker voor een losse kat… Rotkat, pas op!

Inmiddels heb ik al een hoop boeken in de ‘Tijgerlezen’-serie van Querido mogen lezen en recenseren en na al die boeken, mag ik wel zeggen dat ik fan ben van deze serie! Ik kon dan ook niet anders dan een vreugdedansje doen toen ‘Rotkat‘ aan mijn recensie-stapel toegevoegd mocht worden.

Binnen Tijgerlezenboeken wordt er gewerkt met drie verschillende moeilijkheidsgraden:

• Voor de beginnende lezer zijn er Tijgerlezen-prentenboeken met één zin per bladzijde, om voor te leze en samen te lezen.
  • Voor als je net kunt lezen zijn er leesboeken met weinig tekst en eenvoudige zinnen, die ook fijn zijn om voor te lezen.
  • Voor wie al een beetje geoefend heeft, zijn er échte leesboeken met langere verhalen.

Rotkat‘ valt binnen de tweede categorie. In dit boek wordt een groter lettertype gebruikt en zijn de zinnen niet al te lang. Er waren veelal korte woorden gebruikt met uitzondering van een aantal samengestelde woorden, zoals vuilnisbelt en kasteeldeur. De andere woorden zijn woorden die kinderen, die de beginselen van de leesvaardigheid onder de knie hebben, zelfstandig kunnen lezen al dan niet met behulp van het zogeheten ‘hakken en plakken’. In het verhaal zelf worden spanning en humor met elkaar afgewisseld. Als volwassene heb je al snel door wat de volgende gebeurtenis in het verhaal gaat zijn, maar voor kinderen zit hier wel een avontuurlijk element in. Wanneer zij het verhaal vaker lezen, zullen zij de voorspelbaarheid door gaan hebben. Ook over de illustraties ben ik erg te spreken. Wat ik erg leuk vind, is dat de basis van alle illustraties zwart-wit is en dat er kleuraccenten worden toegevoegd, maar dat niet de gehele illustratie vol met kleur zit. Hoewel er een hoop gebeurd in de illustraties, zorgt dit kleurgebruik ervoor dat de illustraties toch rustig ogen om naar te kijken. Daarnaast zijn er een hoop emoties af te lezen aan de gezichtsuitdrukkingen die de personen en dieren in de illustraties hebben.

Ik kan niet anders dan mijn recensie over ‘Rotkat‘ positief afsluiten. Dit boek is een aanrader voor kinderen in groep 3 en kan gebruikt worden op meerdere manieren: als boek om zelf te lezen, om samen met een vriendje te lezen en om als voorleesboek in te zetten.

Titel: Rotkat
Auteur: Janneke Schotveld
Illustrator: Milja Praagman