Non-fictie boeken, Recensies

Het boek van het leven

Het boek van het leven

Maar een vrouw krijgt een kind nooit zomaar. In sprookjes en andere verhalen moet ze er vaak zelf naar op zoek. Maar in de werkelijkheid is het ook een hele zoektocht. Allereerst: wie mag de vader van haar kind zijn? Zowel mensen- als dierenmoeders zijn daar heel kieskeurig in. En als het kind maar niet wil komen… waar moet ze het dan gaan zoeken?
– Uit: ‘Het boek van het leven

Een boek over het grote wonder van zwangerschap en geboorte. Vol weetjes, eeuwenoude verhalen en kleurrijke anekdotes van over de hele wereld.

• Wist je dat… kinderen die graag een broertje of zusje wilden vroeger kikkers gingen vangen? Een lekker hapje om de ooievaar mee te lokken.
  • Wist je dat… babyhoofdjes nog min of meer kneedbaar zijn? Tijdens de geboorte schuiven de botten van hun schedeldek een beetje over elkaar. Een handige oplossing van Moeder Natuur.
  • Wist je dat… baby’s in hun eigen taal huilen? Franse baby’s beginnen doorgaans met een lage toon die steeds hoger wordt. Bij Duitse baby’s is dat meestal andersom.

Het boek van het leven‘ is een boek over zwangerschap. Ben je benieuwd naar meer boeken over dit onderwerp? Kijk dan eens op deze pagina.

Zwangerschap en baby’s, voor veel kinderen is dit een interessant onderwerp en vaak hebben ze hier honderden vragen over. In ‘Het boek van het leven‘ wordt er antwoord gegeven op, bijna, alle vragen die een kind kan hebben. Wel is dit boek meer gericht op de oudere kinderen, vanaf een jaar of 9. Deze kinderen zouden het boek zelfstandig kunnen lezen, maar het boek zou ook samen met een ouder gelezen kunnen worden.

Auteur Floortje Zwigtman heeft een prettige schrijfstijl. Geen lange en complexe zinnen, maar begrijpelijke taal voor kinderen. In ‘Het boek van het leven‘ begint zij bij het begin, door te vertellen hoe kinderen ontstaan. Dit hoofdstuk wordt ingeleid met een verhaal en vervolgens worden er informatieve stukken tekst weergegeven waarin de kinderen, en volwassenen, veel informatie opdoen. Wat ik erg leuk vind in dit boek, is dat Zwigtman het niet alleen houdt bij mensen, maar dat ze het ook heeft over het voortplanten van dieren. Daarnaast worden ook mythen van vroeger over het ontstaan van kinderen besproken. Vervolgens wordt er informatie gegeven over het in verwachting zijn. Ook dit hoofdstuk wordt weer ingeleid met een verhaal en vervolgens zijn er weer allemaal informatieve stukken te vinden. Daarna volgt natuurlijk een hoofdstuk over de geboorte en later over het grootbrengen van de baby.

Wat ik een groot pluspunt vind aan ‘Het boek van het leven‘ is dat er niet alleen bij de Nederlandse cultuur en geschiedenis wordt stilgestaan, maar ook bij allerlei andere culturen. Daarnaast is er achter in het boek een verklarende woordenlijst te vinden. Hierin worden lastige woorden uit het boek nogmaals uitgelegd. Erg prettig om de woordenschat van kinderen te vergroten en dat volwassenen kunnen spieken hoe ze een woord kunnen uitleggen.

Een deel van ‘Het boek van het leven‘ inkijken? Dat kan hieronder!

Titel: Het boek van het leven
Auteur: Floortje Zwigtman