Non-fictie boeken, Recensies

De man in de klok

De man in de klok

Het is een geruststellend idee dat er iemand ergens op de wereld aan het nadenken is over onze toekomst. Ze is er vast van overtuigd dat de toekomst eerlijker en duurzamer zal zijn. En ook dat we die toekomst samen gaan opbouwen.
– Uit: ‘De man in de klok

Van het kipje waaruit je thee drinkt tot het huis waarin je woont, over alles wat je om je heen ziet heeft iemand nagedacht. In deze verhalenbundel vertelt Arend van Dam over beroemde Nederlandse uitvindingen als de zigzagstoel, de auto’s van DAF en natuurlijk de klok met de bewegende man erin die je misschien wel kent van Schiphol. Maar ook over jonge ontwerpers die experimenteren met bijzondere materialen als plantenwortels en zelfs koeienmagen om onze wereld een beetje mooier, socialer of groener te maken.

De man in de klok‘ is een verhalenbundel waarin verleden, heden en toekomst samenkomen. Samen met auteur Arend van Dam duik je de geschiedenis van Nederland in, het is niet zomaar een geschiedenis maar de geschiedenis van Nederlandse makers, ontwerpers en uitvinders. In dit boek staan achttien belangrijke personen centraal. Per persoon lees je een verhaal en kom je meer te weten over wat deze persoon voor Nederland betekent. Vervolgens vind je ook bij elk verhaal informatief gedeelte, wat zie je bijvoorbeeld nu terug van dit ontwerp in Nederland én er zit bij elk verhaal een ‘Aan de slag’ opdracht waarbij de lezer zelf kan ervaren hoe het is om een ontwerper/maker/uitvinder te zijn.

De teksten in het boek worden ondersteund door de illustraties van Anne Stalinski. Arend van Dam en Anne Stalinski hebben eerder samengewerkt bij het boek De Bromvliegzwaan. De illustraties die Stalinksi heeft gemaakt bij ‘De man in de klok‘ zijn aangenaam om naar te kijken én er zitten kleine grapjes in de illustraties verwerkt. Daarnaast is er een prettige afwisseling tussen paginavullende illustraties en kleinere illustraties die tussen of naast de teksten staan.

De man in de klok‘ is geschikt als voorleesboek voor thuis en op school, maar ook als boek om zelfstandig te lezen. Persoonlijk raad ik het boek aan aan kinderen vanaf ongeveer 9 jaar.

Wanneer je dit boek in de klas in wilt zetten, kan ik mij goed voorstellen dat je hier een creatieve les aan koppelt. Als leerkracht lees je eerst het verhaal voor, dan de informatieve tekst en vervolgens geef je aan de hand van de ‘Aan de slag’-opdracht de instructie voor de les. Veelal nodigen deze opdrachten de kinderen uit om out-of-the-box te denken en de opdrachten variëren van iets tekenen tot daadwerkelijk een meubel ombouwen tot een nieuw ontwerp. Succes gegarandeerd!

Titel: De man in de klok en meer verhalen over Nederlandse makers, ontwerpers en uitvinders
Auteur: Arend van Dam
Illustrator: Anne Stalinski
Uitgever: Van Holkema & Warendorf, klik hier voor meer informatie
Prijs: € 18,99

Het boek ‘De man in de klok‘ ontving ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Van Holkema & Warendorf, onderdeel van uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, waarvoor dank. Dit heeft deze recensie op geen enkele wijze beïnvloed.