Gastblogger Britt, Prentenboeken, Recensies

Victorine

Victorine

Hoe ik eruitzie had ik nooit zo door. Ik lette er niet op. De kinderen uit mijn klas wel. Het begon met sissen achter mijn rug en stiekem wijzen. Zomaar van de ene op de andere dag. En wat de kinderen met elkaar bespraken, hielden zij geheim voor mij. Ineens was ik te veel.
– Uit: ‘Victorine

Het begon met sissen achter mijn rug en stiekem wijzen. Zomaar van de ene op de andere dag. Victorine is gaan geloven dat de kinderen in haar klas gelijk hebben. Dat zij anders is en geen succes. Hoe doen al die kinderen dat toch: leuk zijn?, vraagt Victorine zich af. Ze piekert zich suf, maar durft het aan geen mens te vertellen. Ze vertelt het wel aan de poes, en aan de boom in haar straat, en die twee proberen haar te helpen. Pas als de zomervakantie aanbreekt, keert de rust voor Victorine terug. Ze geniet van haar vrijheid. Ze ontdekt wie ze is en dat lijkt precies de bedoeling te zijn.

Victorine‘ is een prentenboek wat gaat over een meisje wat het slachtoffer van pestgedrag. Ze gaat haar pesters geloven en ontwikkelt hierdoor een negatief zelfbeeld. Je volgt haar zoektocht en groei naar een beter zelfbeeld. Ik zou dit boek omschrijven als een poëtisch prentenboek. Er wordt taal gebruikt in het boek en de prenten passen goed bij de sfeer van het verhaal.

Ik denk dat Victorine heel geschikt is om een kind of klas te leren over het belang van eigenwaarde. Het verhaal geeft de luisteraar een mooie les mee en laat ook ruimte voor eigen interpretatie en hoop door het positieve maar ook open einde.

De uitgeverij, Hoogland van Klaveren, heeft ook een gratis lesbrief gemaakt bij Victorine. Deze heb ik natuurlijk uitgeprobeerd in mijn eigen groep 6. De lesbrief wil ik aanraden aan andere leerkrachten in de onder- of middenbouw. Ik merkte in mijn groep dat er mooie, kwetsbare gesprekken op gang kwamen en kinderen kritisch gingen kijken naar hun eigen gedrag in de groep. De lesbrief vind je hier: www.hooglandvanklaveren.nl/sites/default/files/lesbrief_victorine.pdf

Omdat het taalgebruik poëtisch is, zou ik het niet aanraden voor kinderen om zelfstandig te lezen. Dan komt de boodschap van het verhaal naar mijn mening niet tot zijn recht. Victorine is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar.

Titel: Victorine
Auteur: Jet van Overeem
Illustrator: Annemarie van Haeringen