Fictieboeken, Recensies

Luister nooit naar je moeder

en andere wijze raad van belangrijke vrouwen

Luister nooit naar je moeder

Daar hebben we Astrid Lindgren en Rita Levi Montalcini, samen in bed. Ze zijn aan het werk. Astrid is een boek aan het schrijven en Rita is zenuwcellen aan het onderzoeken. Je mag ze wel storen hoor. Ze zullen je allebei de voordelen van werken in de slaapkamer kunnen uitleggen. Wie heeft een saai kantoor nodig als je bed tot geniale ideeën inspireert?
– Uit: ‘Luister nooit naar je moeder

Stel je een huis vol vrouwen voor.
Intrigerende, slimme en baanbrekende vrouwen. Allemaal hebben ze op hun eigen manier de wereld vormgegeven, als muzikant, uitvinder, kunstenaar, klimaatactivist, schrijver of nog iets helemaal anders.

Een boek vol wijze raad van belangrijke vrouwen, dat is de ondertitel van ‘Luister nooit naar je moeder‘ en vat ook precies samen waar het in dit boek om draait. In ‘Luister nooit naar je moeder‘ wordt de lezer binnengelaten in het meest bijzondere huis allertijden: een huis waar drieënzestig vrouwen wonen die de wereld hebben vormgegeven. In dit huis verblijven zij op een plek die voor hen van toepassing is: de salon, de bibliotheek, de keuken, het laboratorium, de slaapkamers, de zolder en de torenkamer, het observatorium, de tuin, de boomgaard en het feest.

Elk verblijf in het huis wordt ingeleid met een korte tekst waarin de belangrijke vrouwen worden voorgesteld en vervolgens is er per vrouw een verhaal van ongeveer één pagina en een bijbehorende illustratie. De verhalen in ‘Luister nooit naar je moeder‘ zijn prettig geschreven. Er wordt gebruik gemaakt van een hoop alinea’s en in de teksten worden er belangrijke woorden met een ander lettertype uitgelicht zodat deze de lezer goed opvallen. Bij elk verhaal is de belangrijke vrouw, met iets typerends voor deze vrouw erbij, geïllustreerd. Zo zie je Annie M.G. Schmidt achter een typmachine zitten, zie je Jeanne d’Arc op de brandstapel staan en zie je Angela Merkel terwijl zij een toespraak houdt.

Naast dat er in de verhalen en de illustraties de lezer een hoop informatie geven, staat boven aan de pagina ook de naam van de belangrijke vrouw, het beroep dat zij uitoefende, wanneer deze vrouw leefde en waar zij woonde. Waar ik erg blij mee ben is dat er niet alleen maar vrouwen in staan die allemaal al overleden zijn, maar dat er ook vrouwen in dit boek staan die nog in leven zijn en dat er ook wat jongere vrouwen in staan. Zo is er onder andere aandacht voor: Malala Yousafzai, Angela Merkel en Greta Thunberg.

Het is te merken aan mijn recensie. Ik ben enthousiast over ‘Luister nooit naar je moeder‘. Het lezen van dit boek deed mij denken aan Iemand in het bijzonder van schrijver Arend van Dam, in dit boek komen namelijk ook een hoop belangrijke vrouwen aan bod.

Titel: Luister nooit naar je moeder (en andere wijze raad van belangrijke vrouwen)
Auteur: Kristien In-’t-Ven
Illustrator: Marloes De Vries