Non-fictie boeken, Recensies

Hoe fel de zon ook scheen

Hoe fel de zon ook scheen

Elke avond om negen uur luisterde Corrie met haar ouders naar Radio Oranje. De uitzendingen duurden een kwartier en kwamen uit het vrije Engeland. Soms sprak koningin Wilhelmina het volk zelf toe. ‘Houd goede moet,’ zei ze dan.
– Uit: ‘Hoe fel de zon ook scheen

Hoe fel de zon die dag ook scheen, op 10 mei 1940 was het ineens oorlog. Maak kennis met de bekende en minder bekende Nederlanders die de vijf lange jaren van de Duitse bezetting meemaakten. Met atlete Rie Mastenbroek, die een olympische medaille won maar er eigenlijk niet trots op durfde te zijn. Met helden zoals Miep Gies, die de familie Frank hielp tijdens hun onderduik. Met ‘foute’ mensen als Anton Mussert en Willem Mengelberg, die het eens waren met de plannen van Adolf Hitler. En met Guus en Lienke, die de oorlog aan de andere kant van de wereld beleefden.

Hoe fel de zon ook scheen‘ is een boek over de Tweede Wereldoorlog. Wil je hier meer boeken over lezen? Kijk dan eens op deze pagina.

Hoe langer ik lesgeef aan de bovenbouw, hoe groter mijn interesse voor de Tweede Wereldoorlog word. Mijn docenten wisten mij nooit voor dit onderwerp, en voor geschiedenis in zijn geheel, te boeien. Maar sinds ik zelf voor de klas sta, ga ik geschiedenis steeds leuker vinden en is de Tweede Wereldoorlog toch wel het tijdperk geworden wat ik het meest interessant vind. Ik werd dan ook erg blij toen ik het boek ‘Hoe fel de zon ook scheen‘ op mijn deurmat zag vallen.

In ‘Hoe fel de zon ook scheen‘ neemt auteur Arend van Dam de lezer in twintig verhalen mee naar een periode die in de Nederlandse geschiedenis nooit vergeten mag worden: de Tweede Wereldoorlog. Dit heeft Arend van Dam weer op een manier gedaan die, volgens mij, alleen hij kan. De verhalen die hij heeft geschreven staan vol informatie met feitelijke gebeurtenissen, maar doordat ze in een verhalende vorm staan, is het heel prettig om deze te lezen en dit maakte dat ik ‘Hoe fel de zon ook scheen‘ eigenlijk niet weg kon leggen en alleen maar verder wilde lezen.

Doordat ‘Hoe fel de zon ook scheen‘ uit meerdere verhalen bestaat, kun je dit boek goed als voorleesboek gebruiken. Maar het dient zich ook goed als boek om zelfstandig te lezen. Als voorleesboek zou ik dit boek aanraden aan kinderen vanaf acht jaar en als zelfleesboek aan kinderen vanaf tien jaar.

Hoe fel de zon ook scheen‘ past bij de Kinderboekenweek 2020 met als thema ‘En toen?’. Wil je meer weten over de Kinderboekenweek? Kijk dan op deze pagina.

Titel: Hoe fel de zon ook scheen
Auteur: Arend van Dam (schreef onder andere: ‘De bromvliegzwaan‘ en ‘Dat is snel!‘)
Illustrator: Alex de Wolf
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Prijs: € 15,99

Het boek ‘Hoe fel de zon ook scheen‘ ontving ik als recensie-exemplaar van uitgeverij Van Holkema & Warendorf, onderdeel van uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, waarvoor dank. Dit heeft mijn recensie op geen enkele wijze beïnvloed.

2 gedachten over “Hoe fel de zon ook scheen”