Fictieboeken, Gastblogger Britt, Recensies

Help! Een klas zonder meester

Help! Een klas zonder meester

‘Wat doet meester Pieter gek. Hij wiebelt op zijn stoel. Hij kucht, krabt aan zijn oor en klikt onophoudelijk met zijn pen. De meester is zenuwachtig, dat is hij anders nooit. Zijn broek lijkt nog korter dan anders, waardoor Sam goed kan zien dat de meester vandaag sokken draagt met bananen erop. En hij lust niet eens bananen, weet Sam! Het is een teken: er hangt iets in de lucht.’
– Uit: ‘Help! Een klas zonder meester

Sam baalt: de allerleukste meester die hij ooit heeft gehad, gaat weg. En de school kan niet zomaar een nieuwe juf of meester vinden. Als er niet snel een oplossing komt, worden de kinderen uit zijn klas over verschillende klassen verdeeld. Dat laat Sam niet gebeuren. Samen met zijn vrienden bedenkt hij een plan. Een meesterplan!

Help! Een klas zonder meester‘ is een grappig, spannend en eigentijds verhaal wat veel kinderen zal aanspreken. Het verhaal gaat over Sam: een jongen van groep 8 die woont bij Tom en Leonie, zijn pleegouders. Zijn meester vertrekt en een nieuwe meester vinden is nog niet zo gemakkelijk. Samen met zijn klasgenootje richt hij een Youtube kanaal op. Zij maken grappige filmpjes voor op hun kanaal. Wanneer Sam te horen krijgt dat zijn klas opgesplitst zal worden wanneer er geen goede leerkracht gevonden wordt, besluit hij over te gaan op actie. Het Youtube kanaal krijgt hierin een belangrijke rol. Ook komt het Jeugdjournaal en een robotmeester voorbij. Zal het Sam en zijn klasgenoten lukken om een nieuwe meester te vinden voor groep 8?

Wat ik een kracht vind van ‘Help! Een klas zonder meester‘, is dat het verhaal diepgang krijgt door het aansnijden van verschillende maatschappelijke thema’s: het lerarentekort, de pleegzorg, sociale media en de gevaren hiervan. De schrijver weet deze thema’s op een serieuze en respectvolle manier te benaderen en tegelijkertijd ook humor de boventoon te laten voeren in het boek. Er komen veel creatieve ideeën voorbij die niet alles even goed uitpakken. Hiermee geeft het verhaal een mooie boodschap af: niet alles hoeft perfect te zijn. Niet-perfecte plannen kunnen ook werken en niet-perfecte mensen kunnen ook een goede juf of meester zijn.

Het boek zit vol met grappen en grollen en is in korte hoofdstukken verdeeld, wat het een fijn voorleesboek maakt. Er zijn enkele illustraties in het boek, maar het is zeker geen graphic novel. Ik zou ‘Help! Een klas zonder meester‘ aanraden voor kinderen van 9 jaar of ouder.

Titel: Help! Een klas zonder meester
Auteur: Ilona de Lange
Illustrator: Hanne Snel