Fictieboeken, Recensies

Escape Room 2.0

Escape Room 2.0

Ik moet weten waar ze is, dat sowieso. En of ze oké is. Ik zal haar beloven dat ik haar hier weghaal, dat ze niet bang hoeft te zijn.
– Uit: ‘Escape Room 2.0

Nordin krijgt een uitnodiging voor een nieuwe escaperoom. Hij neemt zijn beste vriendin Zora mee. Eenmaal binnen blijkt dat je moet wisselen met een ander team. Nordin moet niet samen, maar tégen Zora spelen. Wat moet je doen als je beste vriend plotseling je grootste tegenstander wordt? Elke keuze die je makt heeft gevolgen voor de ander. Hoe ver ga je om te winnen? Kies je voor jezelf of offer je jezelf op?

Eerder las ik al het boek Lock Down van Maren Stoffels. Een thriller die ik niet aan de kant kon leggen. Ik was dan ook heel blij toen ik ‘Escape Room 2.0’, een nieuwe thriller van Maren Stoffels, in mijn handen kreeg.

Vanaf de eerste zin word je als lezer in het verhaal gezogen. Je wilt maar één ding en dat is weten hoe het meisje van de eerste pagina gaat. Hoe meer je van het verhaal leest, hoe meer stukjes er op zijn plaats vallen. En eerlijk is eerlijk, het boek had mij zo in zijn greep dat ik het in één middag uitgelezen heb.

Het verhaal in ‘Escape Room 2.0’ wisselt steeds van perspectief. Het is prettig dat de diverse perspectieven een eigen lettertype hebben. Dit maakt het volgen van de verhaallijnen net is makkelijker. Het verhaal zelf wordt ook in meerdere delen opgesplitst: het boek bestaat uit zeven grote delen waarin afwisselend wordt verteld vanuit het perspectief van Lexi, Nordin en psychiater Herder.

Wat ik heel sterk vind aan dit boek is dat Maren Stoffels belangrijke thema’s verwerkt in haar boek. Zo passeren onder andere de onderwerpen: familie, groepsdruk, schuldgevoel, depressie, mentale gezondheid en EMDR-therapie de revue. Dit zijn onderwerpen waar jongeren tegenwoordig, meer dan je zou willen, mee te maken hebben en ik denk dat het voor jongeren fijn is om hierin erkenning in een boek te vinden.

Dit boek is geschikt voor lezers vanaf ongeveer twaalf jaar.

Titel: Escape Room 2.0
Auteur: Maren Stoffels