Prentenboeken, Recensies

Een museum om nooit te vergeten

‘Zijne majesteit doet een oproep. De koning vraagt aan alle kunstenaars van het land om een kunstwerk te maken ter ere van Tommy, het overleden hondje van prinses Florine.’
– Uit: ‘Een museum om nooit te vergeten

Tommy, het liefste hondje van princes Flo, is dood.
‘Ik ben zo bang dat ik Tommy zal vergeten’, zucht het prinsesje.
Gelukkig heeft de koning een idee. Hij vraagt aan alle kunstenaars van het land om een kunstwerk ter ere van Tommy te maken.
Tommy verschijnt in alle vormen en kleuren: soms grappig, dan weer vreemd of ontroerend mooi. Er zijn kunstenaars die het groot zien, terwijl anderen het hondje net piepklein schilderen. Elke kunstenaar doet het net een beetje anders. Langzaamaan verandert het paleis in een museum voor Tommy. Maar wat als een kunstenaar een portret van zijn kat naar de koning brengt?

Een museum om nooit te vergeten‘ biedt ouders en leerkrachten een ingang om met kinderen in gesprek te gaan over kunst én over het verlies van een huisdier. Waarschijnlijk is dat scenario voor veel kinderen een herkenbare. Het verhaal in dit boek is op een prettige manier geschreven. Er wordt niet veel om de zaken heen gedraaid en dat maakt dat het boek voor een brede groep kinderen inzetbaar is. Zo kun je dit boek voorlezen aan kinderen in de kleutergroep, maar ook kinderen uit de midden- en bovenbouw van de basisschool zou je nog blij kunnen maken met dit boek.

Ik vind het een mooi initiatief van de koning om kunstenaars te vragen een kunstwerk te maken ter nagedachtenis aan Tommy. Fijn dat Coco & June hiervoor inspiratie hebben gehaald uit het werk van (on)bekende kunstenaars. Zo worden Banksy, Warhol en Picasso gebruikt, maar ook nog vele minder bekende kunstenaars. De stijl van ere kunstenaar is duidelijk terug te vinden in de diverse schilderingen in het boek. Een mooie toevoeging is de lijst achterin het boek, daar is per bladzijde terug te vinden welke kunstenaars er zijn gebruikt. Extra leuk is het om vervolgens met de kinderen het echte kunstwerk op te zoeken en te kijken wat de overeenkomsten en verschillen zijn met de teckel-versie.

Kortom, ‘Een museum om nooit te vergeten‘ is een aanrader!

Titel: Een museum om nooit te vergeten
Auteur en illustrator: Coco & June