Fictieboeken, Recensies

De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson

‘‘Laat me vrij’, smeekte de kabouter uiteindelijk met een zielig stemmetje. ‘Dan krijg je van mij tien öre. En een zilveren lepel. En een gouden munt zo groot als je vaders horloge.’ ‘Meer niet?’ zei Nils brutaal.’
– Uit: ‘De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson

Nils woont met zijn ouders op een boerderij in het zuiden van Zweden. Hij houdt ervan om de dieren te plagen: de ganzen laat hij schrikken en de kat trekt hij aan zijn staart. Op een ochtend vangt Nils een kabouter, die hem voor straf net zo klein maakt als hij zelf is. Dan vliegt een troep wilde ganzen over en een van de tamme boerderijganzen wil met hen mee. De kleine Nils probeert de tamme gans tegen te houden, maar wordt halsoverkop meegevoerd in zijn wervelende vlucht.

Zo begint Nils Holgerssons wonderbare reis door Zweden;  over glinsterende meren, akkers en velden, kastelen en steden, en over de zee. Op zijn reis leert Nils van alles over de wereld van de dieren, en ook wat het betekent om anderen te helpen.

Dit verhaal, oorspronkelijk in twee delen gepubliceerd in 1906 en 1907, is een echte klassieker. Het is zelfs meerdere keren verfilmd. Bette Westera heeft dit verhaal opnieuw verteld op een meer moderne manier, passend in de tijd van nu. Het moraal en de lessen van dit verhaal zijn wat mij betreft tijdloos: Nils leert gedurende het verhaal stap voor stap hoe hij een beter mens kan zijn. Zowel voor de dieren als voor de natuur.

Toen ik dit boek voor het eerst zag was ik gelijk onder de indruk. Een prachtig geïllustreerde hardcover met wel 368 pagina’s leesplezier, aangekleed met een leeslintje. Een pareltje voor boekenliefhebbers. Wanneer je het boek opent, is het eerste wat je tegenkomt een mini-cursus Zweeds. Een leuke toevoeging voordat je start aan het verhaal. Zo leggen ze je bijvoorbeeld uit hoe je bepaalde klanken uitspreekt en waar je de klemtoon legt in Zweedse woorden. Helemaal achter in het boek lees je nog weetjes over Zweden en zie je ook een kaart, waarop je de reis kunt zien die Nils gemaakt heeft.

Schrijfster Selma Lagerlöf schreef De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson met het doel om kinderen meer te leren over Zweden. Dat merk je wanneer je dit boek leest. De natuur in heeft een belangrijke rol in het verhaal en wordt aandachtig beschreven. Tijdens het lezen van het boek kwam de omgeving in mijn gedachten echt tot leven. Doordat de schrijfstijl zo gedetailleerd is, voelde het verhaal voor mij op enkele plekken ook wel wat langdradig.

Het verhaal van De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson past goed bij kinderen van de leeftijd 7, 8 of 9 jaar. Als zelfleesboek is het waarschijnlijk voor veel kinderen nog te moeilijk, maar ik denk wel dat het als voorleesboek heel geschikt is. Al moet je wel heel wat tijd uitrekken als je het hele verhaal van 351 pagina’s wilt gaan voorlezen.

Titel: De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson
Auteur: Selma Lagerlöf, vertaald door Bette Westera
Illustrator: Martijn van der Linden