Fictieboeken, Gastblogger Balou, Recensies

Beste broers

Beste broers

Het is een kleine wachtkamer waar verder niemand zit behalve Robbie en papa met witte plastic bekertjes vol chocola voor zich. Er staat nog een derde kopje. ‘Voor jou,’ zegt Robbie. Ik pak het bekertje lauwe chocomel vast. Mama is bij de deur blijven staan. Ze kijkt naar mij en Robbie. ‘Ga maar,’ zeg ik. ‘Ga maar opa redden.’ Ze geeft me een zoen. En Robbie ook. En dan papa ook. Wij kijken haar alle drie na.
– Uit: ‘Beste broers

Raf en Robbie, twee broertjes van 9 en 5 jaar, verhuizen met hun ouders vanuit de drukke stad naar de boerderij van hun opa en oma. Hun vader en moeder zijn nogal druk met zichzelf, dus is er niemand die op ze let. En ook niet op opa, die een toren in het bos bouwt. Als oma dan opeens ziek wordt, zijn Raf en Robbie die opa in de gaten moeten houden. En hem redden, wanneer dat nodig blijkt te zijn.

Beste broers‘ is een ontroerend boek met mooie gebeurtenissen die de twee broers Raf en Robbie meemaken. De jongens beleven mooie avonturen op de boerderij van opa en oma. Het is ook een boek dat zich echt in deze tijd afspeelt. Een vader die een nieuwe baan zoekt maar niet weet wat bij hem past en een moeder met een drukke baan in het ziekenhuis. De kinderen zijn soms alleen, opa en oma zijn wel op de boerderij maar de jongens beleven zelf avonturen op en rond de boerderij. Het mooiste stukje in ‘Beste broers‘ vind ik als de jongens een nestje met jonge vosjes vinden.

Leen snel dit boek in de bibliotheek of haal hem bij de (kinder)boekwinkel. ‘Beste broers‘ is een pareltje om uit voor te lezen of zelf te lezen!

Lesideeën bij ‘Beste broers’

Lees de kinderen voor over het ontdekken van het vossenhol en laat de kinderen dit tekenen. Dit stukje vind ik mooi uit het boek. De kinderen kijken door een raampje in de boerderij en ontdekken de vossen. Laat de kinderen tekenen wat zij zien door een raam.

Titel: Beste broers
Auteur: Jowi Schmitz
Illustrator: Chuck Groenink