Fictieboeken, Recensies

Alles komt goed, altijd

Alles komt goed, altijd

‘Misschien moeten we toch aan vluchten denken’, zei moeder op een keer. Gewoon, tijdelijk, niet langer dan een paar maanden. Tot de oorlog voorbij zou zijn. Tot de soldaten weer weg zouden zijn en alles normaal werd.
– uit: ‘Alles komt goed, altijd

Alles komt goed, altijd‘ vertelt het ontroerende verhaal van Alice. Alice groeit op tijdens de Eerste Wereldoorlog. Aan het begin van het boek lijkt de oorlog nog ver weg en zegt Alice moeder dat alles goed komt. Maar hoe langer het duurt, hoe dichterbij de oorlog komt. Het komt zelfs zover dat Alice, haar ouders, twee broers en twee zussen moeten vluchten. Langzaam aan begint het gezin uit elkaar te vallen en samen met haar broertje en zusje bereikt Alice het eindpunt. Later wordt het gezin deels herenigd, maar het wordt nooit meer één geheel.

Woutertje Pieterse Prijs 2019

Op donderdag 11 april 2019 heeft ‘Alles komt goed, altijd‘ de Woutertje Pieterse Prijs 2019 gewonnen. Dat is een prijs voor het mooiste kinderboek van het afgelopen jaar. De jury koos dit jaar voor “sfeer, voor ingehouden emotie en een aangrijpend verhaal, voor een hoofdpersoon die ondanks alle ellende en tegenspoed blijft zoeken naar wat het leven mooi maakt, die de wereld met een open blik tegemoet blijft treden”. Benieuwd naar het hele juryrapport? Kijk dan hier.

Bekijk deze pagina voor lessuggesties bij ‘Alles komt goed, altijd‘.

Vanaf het eerste hoofdstuk was ik geboeid aan het lezen. Ik zat helemaal in het verhaal en wilde het boek niet meer wegleggen. Doordat het boek vanuit de ik-persoon geschreven is, kun je je heel goed inleven in de hoofdpersoon. Ik heb ‘Alles komt goed, altijd‘ dan ook in één ruk uitgelezen. Ik raad het boek aan als leesboek in groep 7 en 8 van de basisschool, ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs zouden dit boek kunnen lezen om meer te weten te komen over de Eerste Wereldoorlog. Het boek is geschikt als voorleesboek en als zelfleesboek.

Alles komt goed, altijd‘ is een boek over het leven in de Eerste Wereldoorlog. Hoe verder ik in dit boek kwam, hoe meer ik besefte dat ik eigenlijk heel weinig over de Eerste Wereldoorlog weet. Naar mijn weten wordt er in het onderwijs veel meer aandacht besteedt aan de Tweede Wereldoorlog. Dit boek ga ik dan ook komend schooljaar gebruiken als voorleesboek. Samen met de lessuggesties bij de Woutertje Pieterse Prijs hoop ik mijn leerlingen meer bij te kunnen brengen over de Eerste Wereldoorlog.

Titel: Alles komt goed, altijd
Auteur: Kathleen Vereecken
Illustrator: Charlotte Peys